@masterthesis{Siedler2015, type = {Bachelor Thesis}, author = {Siedler, Florian}, title = {Risikoadjustierung Wertorientierter Kennzahlen bei der Unternehmensbewertung: Vergleich alternativer Verfahren zur Risikoadjustierung wertorientierter Kennzahlen}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:944-opus4-2117}, school = {Hochschule Aalen}, pages = {XIX, 53 Seiten}, year = {2015}, abstract = {G{\"a}ngige Praxis bei der Unternehmensbewertung sind die Discounted-Cashflow- Verfahren, welche im Wesentlichen auf dem Capital Asset Pricing Modell (CAPM) basieren. Als problematisch gilt hier, dass die Bewertungsmethoden auf der Theorie vollkommene Kapitalm{\"a}rkte unterstellen. Die Betrachtung der {\"o}konomischen Risiken kommt nur teilweise zu Tragen. Eine Adjustierung der Risiken, die den Wert des Unternehmens beeinflussen, wird in der Praxis nur pauschal realisiert. Ziel dieser Bachelorarbeit ist es, dem Leser das in Theorie und Praxis bekannte CAPM sowie das Modell der Sicherheits{\"a}quivalente zu erl{\"a}utern. Anschließend sollen mittels einer szenarienbasierten Unternehmenswertrechnung auf Basis des CAPM und einer Rechnung in Anlehnung an die Theorie der Sicherheits{\"a}quivalente die Divergenzen zwischen den beiden theoretischen Modellen aufgezeigt werden. Abschließend soll ein Anwendungsrahmen beider Verfahren dargelegt werden. Zusammenfassend l{\"a}sst sich festhalten, dass sich keine Aussage dar{\"u}ber treffen l{\"a}sst, welche Methode im Allgemeinen „besser" ist als die andere, jedoch dar{\"u}ber, in welchem Anwendungsrahmen die jeweilige Methode zur Bewertung einer Unternehmung als geeignet erscheint.}, language = {de} } @masterthesis{Faulstich2015, type = {Bachelor Thesis}, author = {Faulstich, Florian}, title = {Projekt AVATAR. Erstellung eines Programms zur computergesteuerten, blickwinkelabh{\"a}ngigen Bestimmung der Sehsch{\"a}rfe}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:944-opus4-1287}, school = {Hochschule Aalen}, pages = {XLI, 68 S.}, year = {2015}, abstract = {{\"U}blicherweise findet, im Rahmen der subjektiven Refraktion, eine Bestimmung der Sehsch{\"a}rfe beim Blick durch das Zentrum von Einst{\"a}rkengl{\"a}sern statt. Das Ergebnis dieser Messung dient als Entscheidungskriterium bei der Auswahl der Glasst{\"a}rke der jeweiligen Korrektion. Umgekehrt ist der erzielbare Visus ein wichtiges Maß hinsichtlich der Beurteilung der Qualit{\"a}t einer Sehhilfe. Da einige der heute verf{\"u}gbaren Sehhilfen nicht nur eine St{\"a}rke besitzen ist es besonders interessant die Sehsch{\"a}rfe nicht nur beim Blick durch das Zentrum des Glases zu beurteilen, sondern unter verschiedenen Blickwinkeln zu ermitteln.}, language = {de} } @masterthesis{Balasko2015, type = {Bachelor Thesis}, author = {Balasko, Vanessa}, title = {Optometrische Dienstleistungen - State-of-the-art im deutschsprachigen Raum}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:944-opus4-1521}, school = {Hochschule Aalen}, year = {2015}, abstract = {Die Weiterentwicklung der Augenoptikgesch{\"a}fte im Bereich optometrische Dienstleistungen ist ein aktuelles Thema, dass von großer Bedeutung ist. Doch wie sehr ist die Weiterentwicklung in den Augenoptikergesch{\"a}ften angekommen? Welche Anteil haben diese am Umsatz und vor allem wie reagieren die Kunden auf das vielf{\"a}ltige Angebot? Diese Fragen und mehr gilt es in dieser Bachelorthesis "Optometrische Dienstleistungen - state-of-the-art im deutschsprachigen Raum" zu er{\"o}rtern. Um Aufschluss {\"u}ber all diese Fragen zu bekommen wird eine Befragung verschiedener Augenoptiker in Deutschland durchgef{\"u}hrt. Anhand deren Ergebnisse werden wichtige Erkenntnisse {\"u}ber den aktuellen Stand der Augenoptiker und deren Einstellung im Bereich optometrische Dienstleistungen gemacht. Optometrische Dienstleistungen tragen noch nicht bedeutend zum Umsatz und Gewinn bei, was sich aber in Zukunft {\"a}ndern wird, daf{\"u}r erbring es dem Augenoptiker einen Imagegewinn und die Absetzung von Mitbewerbern und dem Onlinehandel. Aber vor allem aufgrund der Kundenbindung sind optometrische Dienstleistungen f{\"u}r die Augenoptiker so interessant.}, language = {de} } @masterthesis{Hutfloetz2015, type = {Bachelor Thesis}, author = {Hutfl{\"o}tz, Brigitte}, title = {Oldenburg macht Kinder froh und Erwachsene ebenso?}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:944-opus4-5612}, pages = {XIV, 60}, year = {2015}, abstract = {Das Ausmaß der Beeintr{\"a}chtigung durch eine Schwerh{\"o}rigkeit ist eng mit dem Verlust des Sprachverstehens verbunden. Das oberste Ziel einer H{\"o}rsystemversorgung ist deshalb das Wiederherstellen der Kommunikationsf{\"a}higkeit. Beim Nachweis des Versorgungsnutzens stellt die Sprachaudiometrie einen wesentlichen Bestandteil dar. In dieser Bachelorarbeit geht es um den Vergleich von Oldenburger Satztest und Oldenburger Kindersatztest in der Sprachaudiometrie Erwachsener. Im Fokus der Untersuchungen standen dabei die Dauer der Messdurchf{\"u}hrungen, der damit verbundene Konzentrationsaufwand f{\"u}r den Kunden und die H{\"o}ranstrengung. Ziel der Bachelorarbeit war es aufzuzeigen, dass der Oldenburger Kindersatztest eine geeignete sprachaudiometrische Methode zur Ermittlung der Sprachverst{\"a}ndlichkeitsschwelle bei Erwachsenen darstellt, da er aufgrund seiner reduzierten Durchf{\"u}hrungsdauer den Kunden weniger belastet und anstrengt.}, language = {de} } @misc{VujkoMuždalo, type = {Master Thesis}, author = {Vujko Muždalo, Nataša}, title = {Measurement of Dynamic Visual Acuity with Augmenting Landolt Rings}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:944-opus4-1474}, school = {Hochschule Aalen}, abstract = {Purpose The purpose of this study was to investigate the correlation of measured visual acuity (VA) both static and dynamic obtained with static and dynamic measuring tests, as well as, response time to visual stimulus and analysis of its influence on dynamic visual acuity. The aim was to compare the results gathered for the three age groups and analyze the possible differences. Methods The test groups consisted of 75 subjects between 10 and 60 years old, categorized in three age groups. The measurements of static and dynamic visual acuity and reaction time were conducted. The set of nine tests (five with radial magnification speed and four simulating driving condition at 72 km/h and 130 km/h) was designed in order to measure dynamic visual acuity and the set of two tests for reaction time measurement. Results Compared to static visual acuity in both tests, the results obtained with measurements of dynamic visual acuity resulted in lower values depending on Landolt ring size and magnification speed of animation. In average, the dynamic visual acuities in tests with different magnification speeds were lower than static by 0.4 visual acuity units, or 31\% and the average of dynamic visual acuity after subtracting motoric component (reaction time) was for 0.2 visual acuity worse than static or 15\%. In the second test simulating driving conditions at 72 km/h the average drop in dynamic visual acuity was 33\% while at 130 km/h average drop for younger and middle age groups was 37\% and for older group was 44\% and after subtracting motor component values for 72 km/h speed simulation average drop in visual acuity values was 23\% for all three groups; for 130 km/h speed simulation younger and middle aged group average drop of visual acuity was 20\% and with older group it was 24\%. Conclusion The tests used in this study were simple and fast and revealed significant difference between static and dynamic visual acuity and influence of reaction time on dynamic Nataša Vujko Muždalo Abstract 2 visual acuity values. It is hoped that this thesis will be a positive contribution in testing and training of dynamic visual and sensory response skill with drivers, sportsmen and people with visual-motor dysfunction. Keywords: Dynamic visual acuity (DVA), static visual acuity (SVA), reaction time (RT), motoric component, dynamic visual acuity test, reaction time test, radial increase in size}, language = {en} } @misc{Majdak, type = {Master Thesis}, author = {Majdak, Vjekoslav}, title = {Influence of Physiological Factors on Stereopsis}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:944-opus4-1488}, school = {Hochschule Aalen}, abstract = {A good stereopsis (depth perception) is needed in everyday life, regardless whether a person is a professional driver or chef. Good estimation of distance, and of what is further and what closer, could mean the difference between a crushed and a whole car or between a bloody and a healthy finger. The main theme of this Master thesis is detect and quantify major factors in depth perception. Do the younger estimate the depth better than the older; do they have better depth perception with greater or smaller pupil distance; does depth perception depend on gender; what happens with stereopsis when vision is fogged by +0,5 and +1,0 D? These are the questions dealt with in this Master thesis. To answer these questions measurements were made on 51 subjects (mean age 45,0 +/- 13,32 years) of whom 25 were women, mean age 45,5 +/-13,55 years (12 with PD<62 mm, mean and 13 with PD>66 mm) and 26 men, mean age 44,4 +/- 13,34 years (13 with PD<62 mm and, 13 with PD >66 mm). Each of these four groups was further divided by age (one in range 20 to 35 years and second in range 50 to 65 years). The measurements were made with a few assumptions. The first assumption was that stereopsis is in direct correlation with visual acuity, the second assumption was that persons with bigger interpupillar distance have better stereopsis, and the third assumption was that with age the stereopsis ability decreases. The measurements were done with modified Frisby-Davis test expanded from four geometrical shapes to twenty-five circles. The stereopsis was measured with full refractive correction at 4,5 and 3,0 meters. Later, stereopsis was measured with fogging with +0,5 and +1,0 D at the 4,5 and 3,0 meter distances. Statistically there is no correlation (or very weak) between stereopsis and the visual acuity for whole group of 51 test persons, but if only young test persons are taken in consideration, the correlation becomes significant, r(20)=0,566, p=0,009 at 4,5 m and r(20)=0,456, p=0,043 at 3,0 m and that matches the assumption. Stereopsis is in no or weak positive correlation with pupil distance r(51)=0,059, p=0,679, which is in total contrast to the assumption. Stereopsis is in positive correlation with age at 4,5 meters measuring distance, r(51)=0,371, p=0,007, which corresponds to assumption. In addition, stereopsis is better in females than in males by 32,5\%. Based on the results it can be concluded that the stereopsis is in negative correlation with age, in positive correlation with visual acuity, females have better stereopsis than males and statistically, the correlation between stereopsis and pupil distance (PD) has not been proved. The most important conclusion is that the decreased visual acuity brings significant fall of stereopsis. A deficit in refraction of -0,50 D decreases stereo acuity by about 90\% (nearly 2x) and a deficit of -1,0 D decreases stereo acuity by about 220\% (about 3x). Keywords: Stereopsis, stereo acuity, depth perception, pupil distance (PD), visual acuity (VA).}, language = {en} } @masterthesis{Ripper2015, type = {Bachelor Thesis}, author = {Ripper, Mona-Aline}, title = {Gr{\"u}ndungs- und Unternehmensf{\"u}hrungsstrategien}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:944-opus4-1312}, school = {Hochschule Aalen}, pages = {XII, 80 S.}, year = {2015}, abstract = {Diese Bachelorthesis beschreibt Gr{\"u}ndungs- und Unternehmensf{\"u}hrungsstrategie anhand einer handlungsorientierten und konstruktivistischen Lernstrategie VaKE (Value and Knowledge Education) zum Erlangen der beruflichen Handlungsf{\"a}higkeit. Dabei teilt sich die Arbeit in drei Hauptteile wie folgt auf: Im ersten Teil wird beschrieben welche Kompetenzen und Eigenschaften zusammen die berufliche Handlungsf{\"a}higkeit ergeben, und wie diese erworben werden kann. Weiterhin wird der geschichtliche Hintergrund von Qualifikationen und Handlungskompetenzen dargestellt. Im zweiten Teil dieser Bachelorthesis wird die Theorie zu den Gr{\"u}ndungs- und Unternehmensf{\"u}hrungsstrategien im Rahmen der allgemeinen Meisterpr{\"u}fungsordnung (AMVO) herausgearbeitet und beschrieben. Dabei werden nach der AMVO im zweiten Handlungsfeld die Gr{\"u}ndungs- und {\"U}bernahmeaktivit{\"a}ten sowie das dritte Handlungsfeld der Unternehmensf{\"u}hrungsstrategien genauer beschrieben. Das zweite Handlungsfeld gliedert sich in die Bedeutung der pers{\"o}nli-chen Voraussetzungen f{\"u}r den Erfolg der beruflichen Selbstst{\"a}ndigkeit, die wirtschaftliche, gesellschaftliche und kulturelle Bedeutung des Augenoptiker Handwerks, der Nutzen von Handwerksorganisationen sowie Entscheidungen zum richtigen Standort eines Augenoptischen Betriebes. Das dritte Handlungsfeld beschreibt die Bestimmungen des Arbeits-und Sozialversicherungsrechts, Instrumen-te zur Durchsetzung von Forderungen sowie theoretischen Grundlagen zur Insolvenz und deren m{\"o}gliche Konsequenzen. Der dritte Teil dieser Bachelorthesis setzt sich aus handlungsorientierten Aufgaben zu den Gr{\"u}ndungs- und Unternehmensf{\"u}hrungsstrategien zusammen, welche im zweiten Teil genau beschrieben wurden. Diese Aufgaben werden anhand der konstruktivistischen Lernstrategie VaKE durchgef{\"u}hrt.}, language = {de} } @misc{Wyss, type = {Master Thesis}, author = {Wyss, Michael}, title = {FoCoSi - Follicular-like Conjunctivitis associated with Siliconhydrogels}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:944-opus4-1452}, school = {Hochschule Aalen}, abstract = {Abstract 1.1 Purpose The purpose of this study is to prescribe follicular-like conjunctivitis associated with Siliconhydrogels (FoCoSi) in silicone hydrogel contact lens wearers as a novel subtype of the well prescribed contact lens induced papillary conjunctivitis (CLPC). 1.2 Methods 1211 patients who wore silicon hydrogels were included in this prospective, nonrandomised, single center study. Subjective symptoms and clinical signs were evaluated for daily wear (DW) and continuous wear (CW) populations for several (Lotrafilcon A, Lotrafilcon B, Senofilcon A, Galyfilcon A) silicon hydrogel lens types. CCLRU and other specifically developed grading scale were utilized for evaluation. Grading of 2 and above was rated as clinically significant. Statistical evaluation was performed for eyes rather than subjects. 1.3 Results The clinical presentation of FoCoSi could be confirmed and showed an incidence of 3.8\%. Lotrafilcon A followed by Senofilcon A on a CW modality presented, with a risk ratio of 2.49 and 1.53 respectively, the highest affinity for developing FoCoSi. Fluorescein positive spots showed the closest correlation with subjective symptoms reported by patients and divided FoCoSi into an active and dormant form. Besides Protein, Lipid deposition on the contact lens surface and air pollution like Ozone or fine and ultrafine particles seems to be important factors in developing FoCoSi, whereas mechanical irritation played a minor role. 1.4 Conclusion FoCoSi is a novel and relevant subtype of CLPC. Further studies should be performed to validate these findings and clear up several questions about the aetiology of FoCoSi and CLPC. Keywords: Giant papillary conjunctivitis (GPC), contact lens-induced papillary conjunctivitis (CLPC), follicular-like conjunctivitis associated with siliconhydrogels (FoCoSi)}, subject = {Studie}, language = {en} } @misc{Rothe2015, type = {Master Thesis}, author = {Rothe, Colleen}, title = {Evaluation of Scanpath Comparison Metrics for Static and Dynamic Tasks}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:944-opus4-1633}, school = {Hochschule Aalen}, year = {2015}, abstract = {Purpose Automated scanpath comparison metrics should deliver an objective method to evaluate the similarity of scanpaths. The aim of this thesis is an evaluation of seven existing scanpath comparison metrics in static and dynamic tasks in order to provide a guidline that helps to decide which algorithm has to be chosen for a special kind of task. Methods The applicability of the algorithms for a static, visual search task and a dynamic, interactive video game task as well as their constraints and limitations were tested. Therefore, binocular gaze data were recorded by using the eye tracking system The Eye Tribe (The Eye Tribe ApS, Copenhagen/ Denmark). Objective task performance measures from 21 subjects were used in order to create scanpath groupings for which a relevant effect of dissimilarity was to be expected. Objective task performance measures such as task performance time were statistically evaluated and compared to the results gained by the comparison metrics. Results Four of the algorithms being used successfully identified differences for static and dynamic tasks: MultiMatch, iComp, SubsMatch and the Hidden Markov Model. ScanMatch was very sensitive for the static task but not applicable to the dynamic task whereas FuncSim was suitable for dynamic but not for static tasks. Eyenalysis failed to detect any effect. Conclusion The applicability of scanpath comparison metrics depends on the state of the task, respectively on the kind of experimental set up. In future, the application area for eye tracking will expand and an improvement of automated scanpath comparison metrics is therefore required.}, subject = {Mustererkennung}, language = {en} } @masterthesis{Buehner2015, type = {Bachelor Thesis}, author = {B{\"u}hner, Nicola}, title = {Erfolgreiche Gesch{\"a}ftsmodelle auf Basis innovativer Dienstleistungen}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:944-opus4-1336}, school = {Hochschule Aalen}, pages = {XXIII, 32}, year = {2015}, abstract = {Augenoptische Betriebe schaffen mit erfolgreichen Gesch{\"a}ftsmodellen den Sprung aus der Vergleichbarkeit. Erfolgsentscheidend auch im Hinblick auf die Differenzierung gegen{\"u}ber dem Internet ist das Angebot optometrischer Dienstleistungen. Ziel dieser Bachelorthesis ist die Erforschung und Entwicklung von erfolgreichen Gesch{\"a}ftsmodellen in der Augenoptikbranche. Die Basis von Gesch{\"a}ftsmodellen bilden die optometrischen Dienstleistungen. Durch das einheitliche Produkt- und Leistungsangebot ist es wichtig Kundenerlebnisse zu kreieren, um sich von Wettbewerbern abzuheben und eine langfristige Bindung an das Unternehmen zu gew{\"a}hrleisten. Im Hinblick auf die Kontaktlinsenbranche werden Gesch{\"a}ftsmodellinnovationen erl{\"a}utert, die verhindern sollen, dass Kunden ins Internet abwandern. Daraus ergab sich die Frage, ob diese noch zeitgem{\"a}ß sind, oder ob ein Umbruch hinsichtlich dieser Frage stattfindet. Mithilfe eines Experteninterviews mit einem Inhaber eines station{\"a}ren Familienunternehmens wird der zunehmende Wandel der Konsumenten sehr deutlich. Nur wer am Zeitgeist des Geschehens bleibt und sich auf ver{\"a}nderte Rahmenbedingungen, wie die zunehmende Konnektivit{\"a}t einl{\"a}sst, wird mit dem „neuen" Konsumentenverhalten auch in Zukunft mithalten k{\"o}nnen.}, language = {de} }